Luna Maya

Mak minta RM60 sorang untuk makan raya, baik aku makan kat hoteI 5 bintang je

Gambar sekadar hiasan. Hari raya sentiasa di raikan umat islam seluruh dunia. Sama ada hari raya adilfitri mahupun adiladha.

Pengertian pengorbanan untuk setiap orang pasti berbeza. Sudah pasti ramai yang menyambut raya k0rban kali ini dengan meriah tatkala raya adilfitri sebelum ini tidak dapat di sambut bersama keluarga tercinta.

Apabila tibanya raya pasti keluarga sentiasa bermain di fikiran terutamanya yang berada di bandar.

Sanggup meredah jem dan berbelanja besar semata mata ingin pulang ke pangkuan keluarga di kampung. kisah keluarga ini juga tular di page krt sejak semalam apabila adik beradik sama sama meluahkan di krt.

Salam min. mintak post kan luahan hati aku ni min. aku dgn family berbincang nak buat mkn2 utk raya haji ni. pastu tiba2 adik aku cakap mak kami masak utk ktorg semua. tp dia minta bayar RM60 sorg. SEORANG. aku, suami aku dgn adik perempuan suami aku je ktorg dah kena pao RM180 anak2 x tau lah mak aku nak cas bape pulak 1 kepala.

Bukan sekali dua dia buat macam tu, tapi sepanjang tahun sejak dia nikah. Datang pun melantak je, mak saya bukan orang senang. Bayangkan min mak saya yg berusia 57 tahun kerja dikebun orang sebagai penoreh getah, selalu saya je yang belanja lebih sebab saya kesian dekat mak.

Saya ada halang mak kerja tapi mak taknak lagipun saya baru sahaja mula berkerja, saya berumur 21 tahun je min. Sedangkan kakak saya dan suaminya juga kerja kerajaan. Saya juga kerja kerajaan tp baru berberapa bulan sahaja saya bekerja. Dlu saya selalu temankan mak toreh getah.

Bila saya dah dapat kerja, saya dah kurang nak tolong mak sebab saya pun sibuk. Lepas ni saya nak kumpul duit, nak beli rumah dan kereta, saya nak mak duduk dengan mak. Nak mak berehat, saya sayangkan mak saya. Sedih bila kakak sendiri berkira dgn mak macam ni.. malam ni saya menangis je tgk mak masak rendang. Kakak saya taknak balik sebab permintaan mak yg rm 60 sorang tu..

Apa reaksi warganet untuk Si Kakak

Shida Razak, Anak berkira dan kedekut dgn ibu bapa..Allah sempitkan rezekinya..dr ada 60 ringgit tinggal 60 sen je..kalau ko sedekah 60 ringgit pada mak ko dgn penuh keikhlasan hati bersedekah..boleh jadi 6000 ringgit lepas tu Allah bagi..Allah maha kaya..apapun dari Dia….nak hidup senang dunia akhirat..berbaktilah pada ibu bapa..jgn tunggu ibu mintak dulu..tp kita yg bagi dulu..belum apa2 kita hulur dulu..bukan tau dtg2 nak makan aje…takkan ini pun ko tak tau hawau punya batu.

Zalina, Aku rasa kau jenis brkira bla nak mnghulur kt mak kau..kedekut. sbb tu adik kau ckp bg pihak mk kau sbb dia kesian kt mk kau dah la kluar duit, mesti kau org anak branak dah trbiasa dtg bawa perut aje,mlantak xingat org lain.kongsi2 kumpul duit buat blanja mkn2 sama apa la salahnya xjd miskin pun kau…rezeki dkongsi brsama.mkn nak sedap tp kedekut, mmang jenis xle runding kau ni.

Siti Aisyah, Berkira nya kamu.. Bayar jela da mak kamu yg masak wat makan, lebih afdal bayar je rm100 jangan la berkira sangat.. Entah la jangan berkira sangat gan family bole x, cuba ko wat persiapan awal, patutnya bila musim raya macam ni patut nya ko kena hulur rm500 pastu ko gan adik adik ko masak gotong royong bukan mak ko masak, ngeti..

Da mak masak kan nak kira bagai… Emmm belajar atur kehidupan dengan baik, belajar target planing rancang kewangan dengan baik, faham x maksud sis ni, jangan susah kan org tua.. Rm60 pun nak berkira payah.. Faham kadang Rm60 tu besar pada ko, tapi macam sis cakap tadi lah rancang dari awal, faham x.

Hazlina, Rasa mcm ada benda yg tak kena.. klu sblm2 ni mak awak tak pernah cas tapi tetiba cas 1 kepala pulak tu bkn 1 family, cuba renung balik..adakah selama bertahun2 ni awak cuma balik makan saja? tah2 belanja dapur tak pernah keluarkan, belanja yg lain pun mungkin tak pernah bagi.. tolong kat dapur pun tidak cuma balik utk makan saja..

Bagus jugak mak awak ajar ank2 mcm ni.. Jgn jadi ank yg kedekut pada ibu bapa, rezeki kita sempit.. Cuba bersangka baik saja dgn mak kita tu.. klu awak org yg senang bagi jer lebih bkn utk org lain pun, ibu sendiri jugak.. alahaiii kesian mak awak dpt ank yg berkira mcm ni..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *