Luna Maya

Anak sy mmg tk blh ditegur Igsg sbb anak kesayangan suami. Sjk kcil klu di marahkn suami akn mrh sy blk

Foto sekadar hiasan. Assalamualaikum semua pembaca. Saya membesar dalam keluarga miskin namun ibu saya melatih saya membuat kerja-kerja rumah sejak kecil lagi.

Saya tak lah pandai mana dalam pelajaran. Namun rezeki dari Allah kini dapatlah merasa kemewahan hidup sedikit di penghujung usia 50 hasil penat lelah bekerja dalam bidang professional.

Dikurniakan anak-anak yang cerdik pandai. Dan berkerjaya yang baik. Apa yang nak saya luahkan di sini ialah perihal anak-anak saya yang malas.

Masa tu saya tak dapat masuk ke bilik mereka sebab asyik berkunci sahaja. Pakaian kotor semua dilonggokkan sahaja di bilik air. Kalau bernasib baik, dimasukkan ke dalam bakul baju.

Dan apabila cuti berakhir, saya akan mengemas bilik mereka. Bila saya masuk ke bilik, memang saya rasa marah sangat tapi ye lah anak dah besar-besar. Nanti kalau marah-marah, takut anak kecil hati pulak.

Ada seorang anak saya yang memang tak boleh ditegur langsung kerana meruapakan anak kesayangan suami saya. Sejak kecil kalau dimarah suami akan memenangkannya.

Jadinya saya lah yang akan mengambil baju kotor, susun semula almari baju, buang segala macam sampah dan paling teruk pad anak gadis pon saya akan kutip. Sayu hati bercampur marah setiap kali berkemas.

Kini, anak-anak telah berkeluarga. Dah beranak pinak. Tapi mereka masih tak berubah. Masih anggap diri mereka kecil.

Bila balik bercuti, masing-masing mengorder nak makan ini, nak makan itu. Tapi saya lah yang duduk di dapur menyiapkan semua untuk keluarga.

Dari pergi membeli lauk, membuat persiapan, memasak dan menghidang. Anak-anak masuk dapur hanya untuk makan sahaja. Ini termasuklah perangai menantu. Dah lah tak menghulur dari segi kewangan. Nak dilayan macam raja.

Mereka hanya tau dilayan tapi tak pernah mahu melayan saya. Jika saya berkunjung ke rumah mereka, sama juga yang berlaku. Saya jugak yang akan jadi tukang masaknya.

Itu belum lagi saya kena membasuh kain baju, spender dan bra anak menantu, menyidai, mengangkat dan melipatnya.

Part jaga cucu-cucu bila anak-anak nak dating kononnya. Di rumah mereka tak dapat berduaan kata mereka. Saya lah yang memandikan dan menjaga cucu-cucu bila anak-anak rasa nak keluar berdua.

Saya rasa sedih sangat. Kalau mengadu kat suami selalu tak dilayan. Selalu dia diam jer buat-buat tak dengar.

Suami memang takkan support emosi saya sejak dulu lagi. Segala birthday atau anniversary ke dia buat tak tahu jer. Jadi saya tau di mana letak nya saya.

Saya kena telan je apa yang berlaku. Kadang tu terfikir jugak nak tinggal kat pondok untuk orang tua. Boleh belajar agama tapi masih boleh kawal diri lagi.

Semua kesedihan saya tu saya tanggung seorang diri. Ada ke yang senasib dengan saya. Lega rasa dapat meluah. Tolong doakan anak-anak saya sedar sebenarnya saya tak reda dengan semua ini.

Buat ibu bapa di luar sana, jangan jadi macam saya. Dan tolong jangan kutuk keluarga saya. Saya cuma nak meluah sebab rasa diri keseorangan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *