Luna Maya

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari

PETALING JAYA – Mungkin terlalu bijak dan terlampau celik undang-undang, seorang lelaki dengan biadap mempersoalkan tindakan anggota polis mengeluarkan kompaun ke atasnya.

Ini kerana tidak memakai pelitup muka ketika mengisi petrol di sebuah stesen minyak.

Menerusi satu klip video yang tular di laman sosial ketika ini, lelaki tersebut dilihat seolah-olah cuba berdebat dengan anggota tersebut.

Ini dalam usaha membenarkan perbuatannya itu kepada polis ketika diminta untuk menyerahkan kad pengenalan kerana berdegil untuk tidak memakai pelitup muka.

Lelaki tersebut turut berkata di Denmark kajian telah menunjukkan pemakaian pelitup muka hanya menyusahkan dan membahayakan penggunanya.

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari
Kredit Kosmo

Kata lelaki itu lagi, dia juga tidak akan menerima vksin kerana ada satu lagi kajian di Amerika Syarikat yang menyatakan vksin C0vid 19 adalah berbahaya dan tidak selamat.

Malah video itu turut tular di media sosial selepas dia enggan memakai pelitup muka dan mendakwa dirinya ada membaca kajian yang menjelaskan memakai pelitup muka boleh dijangkiti bakteria.

Malah, dia turut dikenakan kompaun kerana ingkar arahan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan kerajaan bagi mengekang penularan C0vid 19.

“Saya tidak tahu di Denmark sebab saya tak pernah sampai ke sana.

Kalau nak ikut undang-undang sana pergi duduk di sana,” jelas salah seorang anggota polis tersebut.

Rata-rata orang ramai juga tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh lelaki tersebut dan menganggap perbuatan itu hanya untuk melakukan pro vokasi terhadap tugas pihak berkuasa semata-mata.

“Ada lagi rupanya jenis manusia seperti ini. Cukup la kesian dekat polis yang menjalankan tugasan mereka, dah kamu yang salah mengaku saja.

Kalau cakap baik-baik mungkin polis nasihat sahaja,” kata Wan Aziz Ibrahim.

Susulan itu, polis kemudian mengesan suspek sebelum menahannya malam tadi.

Ditahan Reman 4 Hari

Menurut laporan Kosmo! Online, perintah reman terhadap suspek yang berusia 29 tahun itu dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret selepas ditahan pihak polis malam tadi.

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari

Kerana mulut badan binasa..

-Petikan dari FB Khairul Azri-

Elok-elok kena kompaun RM1,500 yang kau sendiri cari pasal dan sebenarnya kalau bernasib baik boleh dapat diskaun sampai 90%..

Nah mendapat kau 5 pertuduhan siap kena permohonan reman…

1) Sksyen 188 KK berkaitan mengingkari perintah yang diisytiharkan oleh penjawat awam – hukuman pnjara maksimum dua tahun atau dnda sehingga RM10,000 atau kedua-duanya.

2) Sksyen 504KK iaitu dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak membangkitkan pecah keamanan – hukuman pnjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali

3) Sksyen 505(b)KK kerana mendatangkan khianat awam dengan niat hendak menyebabkan ketakutan kepada orang awam – hukuman pnjara maksimum dua tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali.

4) Sksyen 14 Akta Kesalahan Kecil 1955 menggunakan perkataan-perkataan yang lvcah, mengvgut, kasar atau menghina.

Atau berkelakuan dengan cara yang mengugut atau menghiiina, atau menampal atau melekatkan atau mempamerkan apa-apa kertas bertulis atau lukisan yang lvcah.

Dan mengvgut, kasar atau menghiiina dengan niat membangkitkan keadaan tidak aman, atau di mana suatu keadaan tidak aman – denda tidak melebihi satu ratus ringgit.

5) Sksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia – didnda RM50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.

Berpeluh baca caj, nampak polis macam tak nak bagi can pun ada ni..

Tu pun kira nasib baik ni Trafik tak masuk line guna JST, kalau tak silap-silap kena lagi 1-2 kompaun.

Papepun bro, harapnya next time berfikirlah sikit bila nak buat sesuatu tu, kesian mak pak kau bro kitaorang tengok, sebak.

Tak putus urut dada semalam sepanjang live kedua masa kau nak kena kutip.

Harap tak lekatlah semua, tengok jumlah denda pun dah boleh sakit kepala. Gud lucklah..- Khairul Azri

Semalam, video suspek yang bekerja sebagai ejen insurans tular di media sosial memaparkan dirinya mengeluarkan kata-kata kesat terhadap anggota polis.

Ia selepas dikompaun RM1,500 kerana tidak memakai pelitup muka.

Selain itu, turut tular video ketika dia diberkas anggota polis di kediamannya di apartmen di Bandar Sri Damansara, jam 10 malam sehingga mengundang pelbagai reaksi warganet.

Dia kena tahan bukan sbb tak pakai mask, tapi..

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari

Terjerat Diri Sendiri ni

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari

Silap langkah viral ni

Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari Video: Dikenakan Sehingga 5 Pertudvhan, Lelaki lni Tak Sangka Ditahan Reman Selama 4 Hari

Tonton Video

 

Sumber: Kosmo! Online (Nor Azihan Binti Md. Ghazali)

Leave a Reply

Your email address will not be published.