Luna Maya

Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn

Kangar: Tukang cuci sambilan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret, di sini, hari ini, atas kesalahan mencuri tabung dan wang RM40 di Masjid Sirajuddin, Padang Pauh pada bulan lalu.

Tertuduh, Nor Amira Roslan, 28, hanya mengangguk faham dan mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Kamaliza Md Zain.

Berdasarkan pertuduhan, dia didakwa melakukan kesalahan mencuri dalam bangunan dengan mencvri tabung Masjid Sirajuddin, Padang Pauh.

Dan wang bernilai RM40 yang terdapat dalam tabung masjid itu pada 28 Ogos lalu jam 8.54 malam.

Dia didapati melakukan kesalahan yang boleh dihukum mengikut Sksyen 380 Kanun Kesksaan di mana sabit kesalahan boleh dihukum pnjara sehingga 10 tahun.

Serta denda dan jika ia kesalahan kedua atau berulang, tertuduh boleh dipnjara dan dikenakan denda atau sebatan.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Jodia Por Yi Tying manakala tertuduh diwakili peguam dari Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK), Nur Iman Nor Azmi.

Bukan RM40, Tapi rm28 Sahaja

Nur Iman dalam hujahnya berkata, anak guamnya mengaku tidak bersalah disebabkan dia tidak mencuri wang sebanyak RM40 sebaliknya RM28 saja.

Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn

Kesian, RM28 Sampai Kena 10 Tahun Pnjara

Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn

Selain itu, Nur Iman memohon mahkamah meringankan jumlah jaminan disebabkan tertuduh mempunyai tanggungan seorang anak yang masih kecil berusia empat tahun.

Mahkamah kemudian menetapkan 4 Oktober hadapan sebagai tarikh sebutan semula kes selain memerintahkan tertuduh membayar sebanyak RM2,000 sebagai jaminan.

Tertuduh bagaimanapun mengambil keputusan tidak membayar yang menyebabkannya ditahan sementara di Pusat Koreksional Perlis sementara menantikan tarikh sebutan semula kesnya.

Media sebelum ini melaporkan polis menahan seorang wanita disyaki melarikan tabung derma masjid di Padang Pauh, di sini, pada 28 Ogos lalu.

Suspek ditahan di rumahnya di Arau pada 9.15 malam 29 Ogos lalu.

Tabung yang dicvri itu ditemukan dalam tandas di Pasar Beseri dan wanita terbabit dikatakan wang bagi mengisi minyak motosikal, membeli makanan dan menambah nilai telefon bimbit.

Ujian saringan air kencing suspek mengesahkan dia positif syaaabu.

Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn Kerana MengambiI RM28 dr Tabung Masjid utk Makan, Tukang Cuci Bakal Dipnjara 10 Thn

VIDEO minit ke 4:17

“Kecurian tabung masjid dipercayai berlaku pada 9.15 malam 28 Ogos selepas ahli kariah masjid yang selesai bersolat Isyak mendapati satu tabung kayu diletakkan di tepi pintu masjid sudah tiada.

“Mereka memaklumkan pada Ahli Jawatankuasa (AJK) masjid itu dan penelitian rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan seorang individu disyaki wanita melarikan tabung berkenaan.

“Susulan itu, laporan dibuat di Balai Polis Beseri 12.36 tengah malam,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Beliau berkata, berdasarkan siasatan dan risikan dijalankan, polis berjaya mengenalpasti suspek sebelum menahannya pada 29 Ogos.

Menurutnya, polis menemui tabung masjid dicuri itu di dalam tandas di Pasar Beseri dan wanita berkenaan mengaku mencuri tabung masjid.

Ini untuk menggunakan wang bagi mengisi minyak motosikal, membeli makanan dan menambah nilai telefon bimbit.

Ambil Makanan Di Food Bank Dulu

“Suspek pergi ke masjid itu pada 7 malam sebelum mengambil makanan dari ruangan ‘food bank’ masjid dan datang semula untuk mencuri tabung ketika jemaah sedang solat Isyak.

“Suspek direman sehingga esok dan ujian saringan air kencingnya turut didapati positif d4dah jenis sy4bu dan kes disiasat mengikut Sksyen 380 Kanun Kesksaan,” katanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *