Luna Maya

Prangai Suami Makin Melampau, Kadang Keluar Pagi, P4gi Esok Barv Balik, Sampai Jlran Dengar Bila Kaml Bergadvuh Rebut HP Dia nk Tgk

ASSALAMUALAIKUM ADMIN kisah rumah tangga. Hide profil saya, saya tak tahu nak mula macam mana ni.

Saya dengan suami kenal dekat fb ja. pjj sorang sabah sorang slagor. bila dah kawin pon pjj lagi 2 tahun saya sabar sampai dia posting selangor ni.

Bermula lah khidupan rumhtgga kmi dduk sebumbung. slagor ni kg dia. kg saya dekat perak.

Mak dia sorang janda takda rumh menumpang di rumh suami saya. kami tggl d rumh sewa. sebab mula2 kawin dulu mak dia sruh kami keluar brdikari.

Saya ok ja sebab saya memang tak nak tinggal dengan mrtua bukan sebab benci tapi sebab nak privasi.

Abang dia 2 orang dekat sini dua orang tu dah khwin n beli rumh dekat je dengan rumah mak mntua tggl tu.

Jln kaki pon smpai. dan mak mntua tggl dengan adik ipar prempuan bujang kerja dekat wtson.

Suami saya ni anak emak (anak manja gila brbnding yang lain) saya sedih sgt2 min.

Dia cakap dengan saya sepatutnya mak dia dapat nafkah lebih dari saya. sebab mak yang melhirkan dia.

Saya ni siapa min? sudahlah rumh kami mak dia yang jaga.

Saya ni takda apa2 min. patut ke saya terasa macamni. hari demi hari saya nmpk sikap suami saya semakin melampau.

Dia belikan itu ini buat mak dia n bwa mak keluar tnpa bagithu saya pon. suami keluar kerjaa lepas subuh balik lewat mlm.

Saya takthu mana dia pgi. saya nak tgk fon dia tak bagi smpi gaduh2.

Saya tanya sikit dia marah2. apa prlu saya buat. Mak dia pon prnah cakap dekat kami kalau mak ajak keluar beli barang tak payah la bwk anak istri.

Bkn nak jln2 bli brg ja. (konon kutuk abang ipar saya yang sllu bwa istri n anak kalau bawa dia keluar) saya rasa trsiksa sgt n tak bhgia.

Suami bersikap dingin dengan saya. suami saya seorang army. Dan byk lagi kisah sedih saya. msa raya korban tahun lepas mak dia minta dagng korban dr kem kalau ada dpt.

Katanya nak tambah yang dlm peti sikit sgt dia nak msak rendang. pdahl dia dduk 2 orang ja min.

Paling memritkan bila baru ni suami bawak balik petai 4 papan kecil saya terpaksa makan macam tu je tak adelah saya nak buat sambal ke apa.

Memang tekak teringin tapi saya mls nak minta lebih saya tau mahal. makan tak puas pon.

Suami keluar g kedai saya check beg dia ada petai dlm beg dia mata besar2.. sedihnya hati.

Saya dah tahu dia nak bagi mak dia.. saya buat2 tak tahu je.. simpan balik. untuk pngethuan min duit nafkah saya dpt tu rm506 ja..

Saya bayar rumh sewa kami.. rumh suami beli mak dia tinggal. suami cakap abang2 dia kerja biasa ja dia yang kerjaa tetapi sebab tu dia nak sara mak dia.

Tapi saya tgok kehidupan abang dia senang dr kami. pakai kereta baru lagi. saya ni wira buruk ja min suami plk saga lama.

Saya pon bkerja. saya nurse sebabtu blh ada kreta tu dr zmn bujang lagi. slma saya knl suami dr brcnta lagi memang guna krta saya min..

Sebab dia takda apa pon dekat sini. Ada rumh ja.

Bila dia balik slngr cuti saya bagi pnjam kereta dan moto saya.. minyk saya yang isi.. saya nyesal terlalu baik dengan orang yang salah.

Sedih. dia dapat tukar sni dengan alasan mama abah saya yang lumpuh..

Mama saya demam panas n strok pkai kerusi roda dan ayh saya pon demam panas jga sejak kanak2 lagi sekarang guna krusi roda jgak.

Yang tolong mama n abh saya dekat perak sekarang adik saya 2 orang sorang umur 19 sorang lagi frm2..

Saya ni sulong min.. besar tanggungjawab saya.. memang saya perempuan tapi adik lelaki baru umur 19..

Time saya dapat kerja dulu ayh saya menangis gembira.. saya dah jnji gn diri sdri nti saya nak bls jasa mama abah saya.

Sebelum saya kawin dan sebelum brtunang lagi saya dah bawa suami dan mak dia jmpa mama abah saya nak bagi dorang tgok keadaan.

Saya bawa dengan kreta saya minyak saya tol saya. saya dah bagi tahu nanti saya nak pindah perak. masa tu suami cakap ok..

Dia tak kisah nak tggl mana2.. saya pon stju kwin dengan dia.

Sekarang dia taknak pindah ikot saya pon.. siap bagi alasan n kata putus buat jntung saya hampir gugur..

Dia cakap dia bli rumh baru di selagor ni 1 lagi duit dia takde dah ckup makan dan pergi kerja. Dia cakap kita dah tak sehaluan dan sefahaman.

Saya nak pindah perak duk rumh saya.. kalau ada anak sian anak mak dekat lain ayah kat lain..

Dia cakap kena fkir ke depan.. yang dia beli rumh sampi 2 biji tak ckup duit tu fkir macam mana..

Dia pksa saya sewa rumah saya untuk dptkan duit tolong dia.. bila dah kwin baru saya nmpk sikap dia.

Dihari knduri kami di selangor abah dan mama saya nak balik perak saya sorang yang ucap selamat tinggal pada mama abah saya.

Dia jalan menuju ke khemah dengan tgn di bahu mak dia.

Allahu.. saya tersilap plih suami.. abah saya nak cakap dengan dia pon ssah.

Sekarang pon abah saya call dia dia tak jawab dan tak call balik.. bila saya tegur dia melenting..

Bukan berhenti disitu.. macam2 lagi azab sedih saya..

Sejak suami tukar kerjae di slagor ni mil selalu tuduh saya macam2 cakap saya tak bagi anak dia balik rumh dia.

Mil cakap suami saya anak drhaka dlm grop.. cakap saya btina sebab halang anak dia..

Siap wasap mama saya lagi, maki saya dekat mama saya.. mama saya dekat kg taktahu apa2.. mama saya tak blas pon..

Saya ksian mama saya.. saya tak pernah halang dia pegi rumh mak dia saya cuma nak tahu sebab saya trtanya2 npa prlu rhsia.

Suami pernah kNtoi curang ajak jnda anak 1 keluar mnum time saya balik kg. dia cakap dekat jnda tu bosan bini balik kg, bosan bini kerjaa shift..

Dan janda tu tanya dia napa dia tak ikot bini balik kg.. dia cakap eerm taknak.. dia memang tak suka mama abah saya ke..

Padahal abah saya byk bantu bagi brg rumah untuk saya

Saya dpt buka wasap dia guna clone wasap.. saya tengok mak dia wasap dengan mesra “bila nak balik.

Kamu cakap 4 hri je. mak tunggu kepulangan kamu” saya terkejut rasa macam bermadu dengan mak mntua sendiri..

Saya dah fkir dalam2 saya tak sggop lagi tggl sini

Yang paling memeritkan bila dia pernah bezakan2 payu dare saya dengan mak dia dihadapan mak dia sendiri.

Bila dengan mak dia ja mesra bila kami berdua tak pernah sembNg dengan saya.. byk rahsia.. diam..

Kedekut tak pernah hadiahkan saya apa2.. pemalas.. kerja rumah semua saya buat sorang2

Bila saya bising dia sruh saya berenti kerja. sedih min. saya menangis sorang2 bila saya cuti saya duk rumah.

Tapi bila dia cuti atau off tak lekat di rumah masa bila nak tolong kerja rumah.. kalau saya ada di rumah baru dia ada..

Tnpa dia fkir keadaan saya n mama abah saya.. adk yang sekolah.

Saya nak pindah perak dekat dengan mama abah saya lagi mmerlukan saya.. suami sllu cakap tak da duit..

Mak dia wasap mama saya cakap duit saya takpernah pon mereka nampak.. pdahal perabut rumh sewa ni saya yang beli semua.. makan pakai saya beli sderi.

Apa pon takde yang dia beli melainakan sabun mandi ubat gigi minyak masak beras gas tu ja..

Dari kabinet smpai lah ke sudu.. smua duit saya.. brg dapur kalau beli pon nak jimatt habis beli ikan kembung je n saya kena masak 2 ekor je takblh lebih nti dia cakap byk.. dia nak makan 1 je.

Tapi kalau mak dia masak ayam sekor untuk 4 orang dia siap ratah lagi.. sedihh sgt hati..

Raya pon tak pernah raya kg saya selama 4 tahun perkahwinan kami.. thun prtma raya sini.. tahun ke2 dia cakap tak bolej cuti..

Cuti sehari jaa dia nak bakar lemang dengan mak dia.. thun ke3 ke4 pkp.. raya sini lagi.. dia tak jaga hati saya.

10sen pon takprnh hulur dekat mama abah or adik2 saya.. first aniversary kami gaduh sikit dia tak balik rumh tdo rumh mak dia siap ada katil bujang lagi untuk dia..

Saya merayu sruh balik dia blh cakap wajib ke smbut aniversary? klo balik kg perak tak prnah bli apa2.

Saya kesian mama abh saya.. saya tak brkira pn dengan mak dan family dia selau saya bagi duit blnja makan bwk keluar jln..

Tolong laa saya buntu dan dah tawar ati.. suami cakap tak de duit tapi dia boleh beli rumah 1 lagi dekat dengan rumah mak dia tinggal tu..

Then wasap saya cakap kita dah tak sehaluan awak beli rumh dekat perak saya beli rumh dekat sini..

Duit dia tggl ckop untuk makan dan pergi kerja je.. nti anak ada macam mane sapa nak byr? senang2 dia ucap kami tak sehaluan

Saya memang ada beli rumah dekat perak untuk aset saya. dia paksa saya sewa rumah saya untuk dapatkan duit..

Debab dia tak ade duit.. means saya kena tolong dia sara keluarga dia.. yaAllah.. saya dah tak sggop sebab hti saya tak bhgia.

Mak dia pon dah block saya dekat wsap.. tak tahu apa salah saya..

Abang ipar dan biras2 saya pon dah berani sound saya dalam grop itu ini tak kena cakap saya blik kg pntingkan mama abah berbnding suami..

Biras cakap duit saya masa bujang cukup kenapa sekarang tak cukup.

Saya bukan maksdkn duit saya.. maksud saya duit suami saya.. ipar cakap saya ni hanya berbaik dengan suami bila suami ada duit..

Dan keluar rumh tak minta izin suami.. biras saya cakap saya ni utamakan mama abah sampai makan pkai sdri tak ckup.

Saya rasa rezeki saya melimpah je tak ade tak cukup tapi saya terpaksa selindung saya rasa macam dipermainakan..

Suami sendri gaji dia pon saya tak tahu berapa.. dan gaji saya dia sibok tanya2.. biras2 saya tak kerja termasuk mil tak kerja..

Saya sorang kne kerjaa untuk ksenangan mereka adilkah untuk saya.

Now rumh saya blm siap sepenuhnya.. tolong saya buat keputusan. sekarang ni saya pura2 bahagia saya nak cari bukti kukuh untuk saya tingglkan dia.

Dan saya betol2 trauma dengan apa yang jadi dekat saya.. saya tertekan sangt. tolong bantu nasihatkan saya

Baru ni saya ternmpk ada emoji love dekat wsap suami.. saya tanya2 dia marah2.. saya perlukan sokongan dari orang lain..

Apa patut saya buat. saya masih sayang dia tapi keadaan macam ni.. macam2 saya hadap selama ni.

Pasal anak lagi.. saya sorang yang usaha.. ckuplah hinaan fmly dia.. cakap seolah2 saya yang bermasalah.

Saya pcos dan anak lelaki dia sprm sikit dn tak gerak.. orang selalu salahkan perempuan.. saya malas nak crita 1 1 apa yang saya dah cuba buat..

Pasang, iui, semua saya yang usaha dan suami siap bagi alasan kerja smpi dekatr kena pksa. duit saya yang keluar.

Pergi kang kang dekat dekatr memang tak payah cakap daa.. sekarang dia cakap sayang nak sewakan rumah baru dia nanti rosak..

Dia sruh saya duduk rumh saya dekat dan dia nak tinggal kat rumh dia.. means kami kena berpiisah la..

Saya sebenarnya boleh ja tinggal kat slngor ni dengan dia tapi sikap dia tu aduh.. dia siap cakap kami dah tak sehaluan..

Tak sefahaman.. duit takde.. saya bli rumh dekat perak dia slngor.. ajak saya pergi mahkmh or pej agama

Tapi ttup.. now dia kata takpala biar dulu.. n dia balik rumah jalani hdop macam biasa.. dia buat macam tak ada apa berlaku..

Takkn dia lupa apa dia cakap.. dia juga pernah bezakan2 payu dare saya dan mak dia depan mak dia.. bila depan mak n fmly dia kami mesra sikit tapi bila brdua.. tak brcakap pon

Banyak brhsia.. islam suruh brgurau dengan istri, dia brrgurau dengan mak dia. Saya tak happy.saya keliru..

Now saya pura2 bhgia untuk saya dapatkn bukti dia curang atau lain2.. baru saya blh tgglkn dia dengan rasa terhormat.. saya tak puas hati slagii tak tahu punca

Dia cakap tak sefahaman.. saya tanya apa yang tak sefahaman? ok fahaman saya macamni (suami istri tak boleh ada rahsia, kena jjur, solat jemaah dan bla2) dia cakap betul..

Memang macam tu.. tapi kita tak sehaluan. Tak kan sebab dia beli rumh dekat sini dan saya beli dekat perak.

Dia takde duit dah dia cakap. tak kan pasal tu nak cerai? saya suruh sewa je rumh dia, kita duduk rumh saya di perak..

Awak yang wajib ade duit sekarang ni.. awak la kna sewa rumh awak. dia taknak sewa tkut rumh dia rosak alasan dia.

Saya tak tahu lah. Sekarang kami masih diduk serumh, kami call pej agma dan mhkmah tutup pkp..

Dia cakap biar dulu.. ckuplah derita. maaf berterabur ayat saya.. minta nasihat n pndapat. tq min. tak

Paizah: Dik… Mmg dah trbukti suami tu xbertanggungjawab pd ko…anak emak… Ko mmg dah xbahagia…

Bukti apa lg yg ko nak cari??? Ko ada kerjaya sendiri… Ada ibu bapa n adik beradik yg sayang kan ko…

Lbih baik ko blik kepangkuan kluarga yg lbih memahami ko dr ko menjeruk hati dan perasaan…

Jgn biar org perbodohkan kita dik… Kita kena tegas kita berhak bahagia….

Sementara blum ada anak lbih Mudah utk bertindak..

Biar laki n kluarganya telopong… Jgn biar org pijak2 kepala kita… Xmati hidup tnpa suami dik…

Lbih baik ko berbakti pd ibu ayah drp hidup dbawah telunjuk laki xguna tu….

Fatimah: Tolong sayangi diri sendiri…jgn nak sayang sgt jantan macam tu…mintak transfer perak, balik jaga mak ayah kat perak…

Laki tu biar mak dia yg jagakan….g mahkamah, minta fasakh…laki sis tu sama bebal ngn mak n family dia…sakit ati pulak baca ni

Yaya: Sblm ada anak ni,angkat kaki je sis.mak ayah awk tu lagi berbaloi jaga.xde suami bukan berakhir hidup awk..

Awk keje nurse,saham tinggi sis..patut sis ckp camni,nak duduk asing?ok no problem.

Pastu sis buat hal sendiri kat umah.dah dia yg nak mcm tu.selagi sis tkejar2 dia jd rasa seronok sbb dia tau sis xkan bpisah ngn dia..

Apa2 bukti perbualan awk n suami ttg berpisah yg dtg dr suami,awk ss..bole jd bukti kat mahkamah.sementara pkp ni awk try minta tukar ke kg halaman dulu..

Bertahan smpai dpt pindah.mula2 je awk rasa sedih..pastu awk akan terbiasa..lagi bahagia kot..

Masuk la muslim apps cari pasangan.kwn sy janda dpt jodoh baik2 dlm tu..xmustahil awk pun bole.

Kenal2 jgn terus suka.cek latar belakang lelaki spy xdpt anak emak camtu lg..

Nor: Ad ank blom sis..klau xde tlg la angkat kaki.. xpyh la bzir ms muda dgn org gitu..awk lyak cr bgia lain..

Suami sis tu klau dr cter sis bkn 1 mslah.. byk sgt xkena.. bleh simpulkan die xptt kwin lg.. tlg sis.. bgkus kain baju…

Start kete blik kg..n mtk fasakh.. nk bthan brape lama lg..klau ad ank lg la sis..ni xde ank pun gni tbeban..

Kalau da ad ank die xpduli..sian ank tu..mmbesar dgn org2 toksik keliling.. klau sis ni fmily sy..

Sy da mmg angkut sis buat blik…sis lyak cr lelaki lain yg ad tgjwab..yg syg sis..

Khairini: Suami awak tu belum baligh lagi, tu yang mak dia risau bila anak dia takde kat celah ketiak.

Dan nafkah ni kena utamakan isteri dan anak, kemudian barulah ibu bapa. Macam ni je la, awak pulangkan suami tu pada mak dia. Biar dia berkepit puas puas.

Zatul : Maka jelas suami puan telah melakukan zihar. Berdosa besar puan haram hukumnya . Kena ambil tahu

Implikasi

Apabila telah berlaku zihar, maka suami diharamkam bersetubuh dengan isterinya kecuali setelah membayar kifarat (denda).

Kifarat

Terdapat tiga jenis kifarat zihar mengikut keutamaan iaitu:
1. Membebaskan (memerdekakan ) seorang hamba Muslim.
2. Berpuasa dua bulan berturut-turut.
3. Memberi makan enam puluh orang miskin dengan secupak beras setiap seorang atau dinilaikan harga makanan tersebut.

Sumber KRT

Leave a Reply

Your email address will not be published.