Luna Maya

Baru Sahaja Umumkan Barisan Kabinet Baru, Sekali Berlaku Sesuatu Di Facebook DSAI

PETALING JAYA: Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Seri Fadillah Yusof masing-masing dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri di bawah kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Senarai Penuh Kabinet Datuk Sri Anwar Ibrahim, Terkejut Nama ‘Dia’ Ada JugaSenarai Penuh Kabinet Datuk Sri Anwar Ibrahim, Terkejut Nama ‘Dia’ Ada JugaSenarai Penuh Kabinet Datuk Sri Anwar Ibrahim, Terkejut Nama ‘Dia’ Ada JugaSenarai Penuh Kabinet Datuk Sri Anwar Ibrahim, Terkejut Nama ‘Dia’ Ada JugaSenarai Penuh Kabinet Datuk Sri Anwar Ibrahim, Terkejut Nama ‘Dia’ Ada Juga

Menteri Pengangkutan – Anthony Loke Siew Fook

Menteri Pertanian – Mohamad Sabu

Menteri Ekonomi – Rafizi Ramli

Menteri KPKT – Nga Kor Ming

Menteri Pertahanan – Dato’ Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan

Menteri KDN – Saifuddin Nasution Ismail

Menteri MITI – Tengku Zafrul

Menteri Pengajian Tinggi – DATUK SERI HJ. MOHAMED KHALED NORDIN

Menteri Wanita – Hajah Nancy Haji Shukri

Menteri KPDNKK – Salahuddin Ayub

Menteri JPM (Undang-undang) – Azalina Othman Said

Alam Sekitar – Nik Nazmi
Foreign Ministry – Zambry Kadir
KKOM – Fahmi Fadzil
Pendidikan – Fadhlina Sidek

Menteri Agama – Mohd Naim

Menteri KBS – Hannah Yeoh

Menteri kesihatan – Dr. Zaliha Mustafa

Anwar juga memaklumkan Ahmad Zahid dilantik sebagai Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah manakala Fadilah pula sebagai Menteri Komoditi.

BELAKU SESUATU DI FACEBOOK DSAI

“Alhamdulillah, saya telah mengumumkan senarai saf kepimpinan baharu Kabinet Kerajaan Perpaduan.

Jemaah Menteri yang menganggotai Kabinet Kerajaan Perpaduan perlu mengelakkan pembaziran serta fokus dalam melaksanakan inisiatif yang boleh meringankan beban rakyat.”

Post tersebut dipenuhi ribuan komen dari netizen:

PUTRAJAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan beliau sebenarnya ‘tidak cenderung’ untuk memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan.

Bagaimanapun, Perdana Menteri berkata satu pendekatan perlu dilakukan untuk memulihkan keyakinan terhadap ekonomi, peniaga dan pelabur asing.

“Saya fikir pada peringkat permulaan ini biar saya teruskan,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata di Kementerian Kewangan beliau akan dibantu pasukan mantap terdiri daripada Ketua Setiausaha Perbendaharaan, penjawat awam serta penasihat yang tidak membebankan kewangan kerajaan.

Katanya, urusan kerajaan di Kementerian Kewangan diterajuinya akan dibantu beberapa penasihat yang tidak akan mengambil upah dan diketuai Penasihat Petronas, Tan Sri Mohd Hassan Merican.

Anwar berkata demikian ketika ditanya media mengapa beliau memilih untuk memegang portfolio Menteri Kewangan ketika sidang media hari ini selepas mengumumkan barisan Kabinet Kerajaan Perpaduan hari ini.

Pada 25 November lalu, Anwar dilaporkan berkata tidak akan mempertimbang untuk memegang portfolio Menteri Kewangan bagi barisan Kabinetnya, namun akan melihat segala kemungkinan sebelum membuat keputusan akhir mengenainya.

Ditanya penjimatan yang dapat dilakukan melalui saiz Kabinet yang kecil, Anwar berkata ia dapat dilakukan sekiranya pembaziran dapat dielak serta perbelanjaan sia-sia dikurangkan, dan ia akan dimulakan oleh Pejabat Perdana Menteri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *