Luna Maya

“Nad Iambat beritahu saya, ada mengadu sesuatu…” – Bapa

Kurang sebulan tampil dengan imej baharu mengenakan hijab, pelakon Nad Zainal mengejutkan ramai apabila diuji hidap jangkitan kuman di paru-paru.

LUAHAN BAPA TENTANG KEADAAN NAD ZAINAL ADA DI BAWAH SEKALI

Bahkan sejak Isnin lalu, Nad atau nama penuhnya Farah Nadia Zainal Abidin telah menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) di sebuah pusat perubatan swasta di Selangor.

“Maaf saya tengah serabut sekarang…mohon beri ruang untuk keluarga mendepani ujian ini dengan cekal”

Memetik portal Kosmo Online, Faliq dedahkan dirinya agak kelam-kabut sejak mendapat perkhabaran duka berkenaan.

Justeru dia memohon semua pihak agar memberi ruang buat ahli keluarga supaya tabah menghadapi ujian tersebut, sambil memaklumkan anak-anak kini berada di bawah jagaannya.

Terdahulu, Nad Zainal pernah mengadu dirinya hidap batuk berkahak akibat pasca Covid-19 hingga sukar untuk bekerja.

Sempat jumpa di rumah, masa tu pun dia lemah…anak-anak okay, cuma Yem ada ‘rasa-rasalah’ sebab nampak Nad masuk ambulans.

Faliq juga akui sempat bertemu bekas isterinya di rumah dan ketika itu dia sudah kelihatan lemah.

Disangka menghidap gastrik, namun pada malam yang sama juga Nad Zainal telah dikejarkan ke pusat perubatan untuk rawatan lanjut.

Mengulas lanjut tentang anak-anak pula, mereka dikatakan okay kerana belum faham apa sebenarnya yang telah berlaku. Pun begitu, Fahad Ibrahim atau Yem mungkin dapat rasakan sesuatu terjadi apabila nampak ibunya diusung ke dalam ambulans.

Bapa kepada pelakon Nad Zainal, Zainal Abidin,  63, memaklumkan keadaan anaknya kini berada dalam keadaan baik berbanding dua hari lepas.

Nad yang dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) KPJ Ampang Puteri sejak Isnin dilaporkan berada dalam keadaan kritikal selepas mengalami jangkitan paru-paru.

Menurut Zainal, pendarahan paru-paru yang dialami Nad semakin berkurangan namun ia masih dalam pemantauan rapi pihak hospital.

“Setakat dua hari lalu memang keadaannya teruk bagaimanapun hari ini apa yang saya nampak ada peningkatan yang positif.

“Kita harap dia akan okey pada hari akan datang sebab doktor sudah ikhtiar rawatan yang terbaik.

“Dua hari lalu dan semalam memang berlaku pendarahan tetapi hari ini ia semakin berkurangan. Cuma, dia masih ‘berlawan’ dengan ubat.

“Apa pun saya mengharapkan agar anak saya segera sembuh seterusnya tidak akan menggunakan alat pernafasan lagi.

“Keadaan ini berpunca daripada paru-parunya, yang lain semuanya okey. Bila dia mengalami pendarahan di paru-paru, itu yang menyebabkan dia sukar untuk bernafas.

“Setakat ini, apa saya lihat keadaannya bertambah baik berbanding semalam,” katanya kepada MH ketika ditemui hari ini.

Terdahulu pada Isnin, proses menguruskan Nad ke hospital dilakukan Zainal sejurus mendapati keadaan anaknya itu semakin serius.

“Pada petang kejadian, saya yang mengambilnya dari rumah dan bawanya ke hospital.

“Sebelum ini, dia ada mengadu sakit-sakit cuma perkara itu tidak diberitahu secara serius. Bagi Nad mungkin ia boleh baik apabila makan ubat.

“Dia tidak pernah mengalami sakit yang teruk. Cuma sebelum ini dia disahkan positif covid-19 tapi tidaklah seteruk keadaan sekarang,” tambahnya.

Industri hiburan dikejutkan dengan perkongsian Ungku Ismail yang memaklumkan Nad berada dalam kritikal.

Pelakon drama Cina Buta itu terpaksa ditidurkan selama dua hari selepas dimasukkan ke ICU susulan mengalami paru-paru berdarah.

Semalam, Nad, 32, dilaporkan menerima rawatan di sebuah hospital swasta selepas dua hari mengalami masalah kesihatan yang dipercayai akibat simptom Long Covid.

Difahamkan, Nad pernah dijangkiti Co­vid-19 pada 13 Mac lalu, namun tidak mengalami sebarang gejala teruk.

Sementara itu, awal petang tadi pelakon Ungku Ismail memaklumkan Nad disyaki mengalami penyakit autoimun dan perlu diberikan pemantauan rapi sebagaimana dimaklumkan doktor

Sumber MH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *