Luna Maya

Slepas Brjaya Cipta Makmal Hdupkan Maayat, Kini Matahari Buatan Pula Diuji Chlna Sehingga Mencecah Suhu 70 Juta

Jinan, China – Membangkitkan orang m4ti menjadi satu visi atau impian sebuah laboratorium di China.

Caranya adalah dgn membekvkan badan manusia sampai nanti tiba saatnya teknologi dapat membangkitkan mereka kembali.

Cara ini lazim disebut cryogenic, dan beberapa lembaga mendalami bidang ini.

Shandong Yinfeng Life Science Research Institute yang berlokasi di Jin4n, China adalah salah satunya, di mana jen4zah beberapa orang sudah disimpan di sini dalam temperatur sangat rendah.

Gempar! lngin Hidupkan SemuIa Org yg Dah MeninggaI, MakmaI Di China Kata Proses dah 50% Berjaya

Gempar! lngin Hidupkan SemuIa Org yg Dah MeninggaI, MakmaI Di China Kata Proses dah 50% Berjaya

Gempar! lngin Hidupkan SemuIa Org yg Dah MeninggaI, MakmaI Di China Kata Proses dah 50% Berjaya

Maka institusinya juga mengembangkan teknologi lain, misalnya transplantasi organ tubuh yang lebih efektif.

Dengan dukungan pemerintah China dan giat mengembangkan metodenya, boleh jadi Yinfeng Life bakal lebih maju dari pesaingnya di negara lain.

Salah 1 hal yang ingin mereka selesaikan adalah menyimpan badan seluruh manusia dengan lebih efektif sehingga nanti lebih mudah ‘dibangkitkan’.

Saat ini, institusi tersebut telah menyimpan 10 badan manusia dan peminatnya terus bertambah.

“Lebih dari 100 orang mengunjungi kami tahun lelas, dan 60 orang menjadi anggota di mana mereka berkomitmen ingin melakukan proses cryonics,” klaim Aaron.

Gempar! lngin Hidupkan SemuIa Org yg Dah MeninggaI, MakmaI Di China Kata Proses dah 50% Berjaya

Ia menambahkan, budaya di China malah lebih bisa menerima cara semacam itu karena kurang beragama, jika hendak dibandingkan di sebagian negara barat.

Mereka cenderung tidak mempermasalahkan prosedur yang dilakukan.

Meskipun teknologi membangkitkan orang m4ti masih merupakan kemustahilan dan belum tentu pula jadi kenyataan, Aaron tetap merasa optimistis.

Itu karena kemajuan di bidang medis menurutnya sangat pesat.

Du H0ng, seorang penulis dari Ch0ngqing, adalah manusia pertama di China yang menjalani prosedur tersebut setelah mennggal dunia karena knser pankres di tubuhnya.

“Orang sekarang m4ti karena knser, parkinson dan penyakit otak lain. Jika kita menuju ratusan tahun lagi, penyakit itu mungkin akan mudah diubati.

Di awal 1900-an, orang m4ti karena serangan jantung, stroke dan influenza. Tapi saat ini pengobatan modern dengan mudah bisa mengatasinya,” pungkas Aaron.

BEIJING – Sistem ‘matahari buatan’ yang dibangukan China beroperasi selama 20 minit pada suhu mencecah 70 juta darjah Celsius, dalam satu eksperimen terbaharu yang dijalankan, lapor akhbar The Sun semalam.

Suhu tersebut adalah lima kali ganda lebih panas daripada matahari biasa, yang mencatatkan kira-kira 15 juta darjah Celsius pada bahagian terasnya.

Seorang penyelidik dari Institut Plasma Fizik Akademi Sains China, Gong Xianzu berkata, ‘matahari buatan’ itu beroperasi pada suhu 70 juta darjah Celsius selama 17 minit dan 36 saat.

“Operasi terbaharu itu menghasilkan asas saintifik dan eksperimen yang kukuh dalam memulakan reaktor pelakuran,” katanya.

Xianzu bertanggungjawab ke atas penyelidikan terbaharu di Eksperimen Lanjut Pengalir Lampau Tokamak (EAST), yang terletak di Institut Sains Fizikal Hefei di wilayah Anhui.

Eksperimen terbaharu yang bermula pada Disember lalu itu dijangka berakhir pada Jun depan.

Direka dan dibangunkan oleh China, EAST sejak 2006 telah digunakan oleh para saintis dari seluruh dunia untuk menjalankan eksperimen-eksperiman berkaitan pelakuran.

Sejak itu, lebih 10,000 penyelidik saintifik China dan antarabangsa bekerjasama untuk merealisasikan projek ‘matahari buatan’ itu.

Saintis-saintis berharap agar mesin tersebut dapat memanfaatkan kuasa pelakuran nuklear, yang akan menghasilkan tenaga bersih tanpa batasan dengan meniru tindak balas yang kebiasaannya berlaku di dalam matahari.

Sumber : Belumbalik.com, Deyik.com, Kosmo

Leave a Reply

Your email address will not be published.