Luna Maya

Keuntungan Astro Merosot Teruk Berpunca Daripada Penurunan JumIah Iangganan. Ini Jumlah Keuntungan Yg Mengejutkan Ramai

Penurunan jumlah langganan dan pengiklanan menjadi punca utama keuntungan Astr0 Malaysia Holdings sepanjang Februari-April 2020 mer0sot dari RM176.2 juta kepada RM73.84 juta.

Astr0 turut melaporkan prestasi syarikat mereka itu dalam satu perfailan di BursaMalaysia.

Pendapatan kumpulan itu turut terjejas akibat kerugian pertukaran matawangasing, meskipun kos perbelanjaan mereka menurun hasil penjimatan k0s kandungan.

Disebabkan oleh kemeros0tan keuntungan ini, pelabur saham Astr0 turut mencatatkan penurunan pendapatan iaitu sebanyak 1.42 sen per syer berbanding 3.38 sen per syer dalam tempoh sama pada tahun lepas.

Pendapatan tahun-ke-tahun Astr0 juga mencatatkan penurunan sebanyak 14.7% kepada RM1.05bilion pada suku pertama tahun kewangan 2021. Sebagai perbandingan, pada suku pertama tahun kewangan 2020, Astr0 mencatat RM1.23bilion untuk pendapatan tahun-ke-tahunnya.

Jika pendapatan Astr0 dipecahkan mengikut segmen, pendapatan tahun-ke-tahun segmen TV kumpulan tersebut jatuh 15.7% kepada RM920.4 juta. Perkara ini disebabkan oleh penurunan jumlah langganan dan pendapatan iklan.

Pendapatan tahun-ke-tahun segmen radio juga menurun, kali ini sebanyak 37.5% kepada RM37.2 juta.

Keuntungan Astro Merosot Teruk Berpunca Daripada Penurunan JumIah Iangganan. Ini Jumlah Keuntungan Yg Mengejutkan Ramai

Penurunan pendapatan ini difahamkan berpunca daripada w4bak pandemlk COVlD-19 yang membuatkan banyak syarikat mengurangkan bajetpemasaran dan promosi mereka.

Jika ada satu berita gembira buat Astr0, ia adalah persembahan segmen pembelian-dari-rumahnya atau GoShop. Pendapatan GoShop meningkat 14.1% kepada RM95.3 juta, dipercayai kerana jumlah tontonan yang meningkat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Hari Raya Aidilfitri.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Astr0 Henry Tan (gambar bawah), Astr0 turut tidak terkecuali menerima kesan w4bak COVlD-19 kerana mencatat penurunan perbelanjaan iklan dan kesukaran menjual dan memasang pakej langganan baru semasa PKP.

Untuk mengatasi masalah itu, Astr0 berkata mereka telah memperkenalkan pakej langganan yang lebih fleksibel dengan aturanpemba.yaran yang lebih rasional.

“Pada masa sukar ini, kami tidak membenarkan pelanggan untuk membatalkan langganan buat sementara waktu. Sebaliknya kami menawarkan pelan pembayaran ansuran kepada pelanggan yang layak untuk meringankan beban kewangan mereka,” kata Henry.

Keuntungan Astro Merosot Teruk Berpunca Daripada Penurunan JumIah Iangganan. Ini Jumlah Keuntungan Yg Mengejutkan Ramai

Sebagai ganti kepada pembatalan aksi sukan akibat w4bak COVlD-19 baru-baru ini, Astr0 turut memberi semua pelanggan Sports Pack tontonan semua saluran secara ikhlas.

Setiap pelanggan Sports Pack turut diberi rebat RM40 secara sekali-guna sebagai usaha Astr0 untuk mengekalkan jumlah langganan mereka.

Sebelum ini Astr0 mengesahkan kepada Semuanya BOLA tiada rebat akan diberikan kepada pelanggan Sports Pack susulan pembatalan banyak aksisukan secara langsungkerana w4bak COVlD-19.

SUMBER/KREDIT wowberita via reportboom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *