Luna Maya

Budak itu berada di satu tempat indah, yg mana tidak pernah melihat kawasan secantik itu. Disitu dia nampak seorang kakak baru sampai

Seorang kanak-kanak lelaki bermimpi bertemu Allahyrham Siti Sarah Raissuddin di kawasan yang indah telah membuatkan pelawak, Shuib Sepahtu terpaku.

DaIam hati, Shuib berkata, satu persatu perkara yang Allah tunjukkan setiap hari selepas pemrgian arwh, pagi Isnin lalu.

Shuib mendedahkan, dia tersentuh menerima nota suara wanita tidak dikenali menerusi seorang rakan ketika hatinya sarat menanggvng kerinduan terhadap arwh.

Menerusi nota suara itu, katanya, ibu berkenaan bercerita anaknya bersama arwh dalam mimpinya.

” Jujurnya, saya takut nak bercerita, risau dikatakan berlebihan berkongsi kebaikan arwh. Namun, saya kongsi juga kerana saya percaya Allah hendak tunjuk satu demi satu kebaikan supaya kita percaya amal baik dan sedekah.

” Mulanya, saya fikir solat ghaib jnazah di Masjidil Haram, Makkah atas usaha insan tidak dikenali adalah kIi.maks membuktikan arwh seorang luar biasa.

” Hari ini (semalam) saya terima satu nota suara ini. Ketika itu, saya amat merindui, keadaan saya ‘koyak’ teruk sambil mnangis duduk atas kerusi yang arwh suka duduk, setiap pagi.

Tak pernah lihat tempat secantik itu

” Ia adalah nota suara seorang wanita yang menceritakan mimpi anaknya. Wanita ini beritahu anaknya mengejutkannya jam 4 pagi semalam (kelmarin) untuk menceritakan mimpinya,” katanya.

Dalam mimpinya, Shuib berkata, kanak-kanak lelaki itu sampai ke satu tempat indah, di mana tidak pernah melihat kawasan secantik itu.

” Dia nampak seorang kakak baru sampai, seperti terpinga-pinga melihat sekeliling dan duduk atas kerusi. Kemudiannya, ada ramai kanak-kanak datang menyerbunya.

” Anak itu beritahu dia kenal kanak-kanak menyerbu kakak berkenaan, itulah kanak-kanak PaIestin. Ketika dikelilingi kanak-kanak PaIestin, dia sempat berbual dengan kakak ini.

” Kakak ini memberitahu namanya Sarah. Kemudiannya, mereka membawa kakak ini berjalan-jalan melihat kawasan sambil naik dan minum lembu susu bersama,” katanya.

Katanya, kanak-kanak lelaki itu melihat kakak berkenaan sangat seronok, wajahnya penuh kegembiraan.

” Anak itu bertanya pada ibunya, adakah mengenali kakak bernama Sarah. Wanita beritahu, mengenali seseorang bernama Sarah, tetapi tidak pernah menemui, hanya melihat di kaca televisyen.

Tunjuk vdeo di youtube

” Lantas, wanita ini terus membuka telefon bimbit dan menunjukkan video arwh dalam YouTube. Anak itu terus beritahu, inilah kakak yang ditemuinya.

” Jujurnya, saya terkedu apabila mendengarnya dan sehingga kini, menyimpan nota suara itu,” katanya.

Budak itu berada di satu tempat indah, yg mana tidak pernah melihat kawasan secantik itu. Disitu dia nampak seorang kakak baru sampai

Dedah Shuib, dia sebenarnya tidak tahu arwh terbabit dalam program ibadah k.orban di Gaza.

” Mulanya, arwh meminta saya bertanya program ibadah k.orban di Gaza kepada Noh Salleh. Namun, arwah berhenti bertanya soal itu.

” Dalam diam, arwh buat sendiri dan saya tidak tahu ibadah ko.rban yang dibuat di Gaza. Arwh ada juga melaksankan ibadah k.orban di Puchong.

” Saya pernah dengar, apabila melakukan ibadah k.orban, tunggangan kita di akhirat nanti adalah haiwan dikor.bankan seperti lembu.

” Jadi, mimpi diceritakan wanita ini membuatkan saya terfikir soal amalan arwh,” katanya.

Terdahulu, Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia (CGM), Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman mendedahkan Allahyrham Siti Sarah menyertai program ibadah korba.n di Gaza yang mana seekor lembu dibayar dengan harga belasan ribu ringgit.

Tidak hanya itu, Shuib berkata, dia terkedu menerima video daripada pengurus arwh, Nana Mohammad Rom mengenai sekolah agama di Bandung, Indonesia yang membabitkan lebih 450 anak-anak yatim dan tahfiz mengadakan majlis tahlil buat arwh.

” Saya tidak pernah minta mereka berbuat demikian. Jadi, pengajaran boleh diambil adalah amalan arwh. Allah mahu tunjuk kepada kita untuk mencontohinya. Wallahualam,” katanya.

Shuib berkongsi cerita selepas majlis tahlil dan bacaan Yasin untuk arwh, semalam.

Majlis itu diketuai oleh Fakhrul UNIC dan bacaan doa daripada pendakwah bebas, Uztaz Tarmizi Abdul Rahman diikuti tazkirah oleh Ustaz Shahrizan.

Ia turut disertai rakan artis seperti Ziana Zain, Nabil Ahmad, Zizan Razak, Datuk Fizz Fairuz, Sharnaaz Ahmad, Achey, Adira Suhaimi, Hafizul Kamal dan bapa arwh, Raissuddin Hamzah.

Terdahulu, Allahyrham Siti Sarah menghembvskan nfas ter4khir di Unit Rwatan Rapi (lCU), Hspital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) akibat COVlD-I9 pada jam 5.13 pagi, Isnin lalu.

Beliau meninggalkan suami dan empat cahaya mata, Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan yang dilahirkan pada Jumaat lalu.

Sumber:bharian via express news

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *