Luna Maya

Kawen dengan duda anak 3. SebuIan tinggal sbumbung dgn anak2 tiri, tiap maIam aku berendam airmata

Kisah saya bermula ketika saya di semester akhir pengajian Ijazah saya. Saya mengenali suami yang ketika itu sudah setahun bergelar duda anak 3..

Ketika itu saya berusia 24 tahun, dan suami berusia 42 tahun. Yea.. beza umur kami 18 tahun. Ketika itu suami saya bekerja sebagai supervisor di sebuah kilang.

Diawal perkenalan dengan suami, saya sudah dimaklumkan mengenai statusnya. Suami mempunyai anak berusia perempuan 19 (lelaki), 16 (perempuan) dan bongsu lelaki 9 tahun. Saya juga mengetahui bahwa ketiga tiga anak suami tinggal bersama suami.

Dan suami telah direzekikan bekerja sebagai penjaga stor disebuah syarikat percetakan.

Kini dah 7 tahun usia perkahwinan kami. Saya dikurniakan seorang anak yang kini berusia 6 tahun.

Yea saya bekerja. Jam 6.30am saya sudah bergerak ke office. Jam 7pm baru saya sampai dirumah.

Penat tu Allah je tau sebab sebelum kahwin saya menyewa dekat dengan office. Tapi lepas kahwin suami minta saya pindah ke rumahnya di Rawang. Tiap hari saya ulang alik. Tapi demi suami tercinta, saya sanggup berkorban.

Anak anak tiri saya sejenis yang “tak pandai tengok rumah kemas”. Saya tak tahu nak describe macam mana..

Saya dah terbiasa dengan keadaan rumah yang bersih dan kemas. Tapi bila saya kahwin, saya seolah olah mendapat “kejutan”. Bilik bilik anak tiri saya ya Allah bersepah dan berbau busuk.

Saya pernah minta tolong anak tiri untuk kemas apa yang patut, tolong kat dapur, mereka boleh jawab,

“Mak cakap kemas rumah ni tanggungjawab isteri. Mak cakap masak tu tugas isteri bukan tugas anak”. (mak itu merujuk bekas isteri suami).

Allahu, sejak mereka menjawab macam tu, saya dah tak minta mereka tolong buat kerja rumah.

Mereka hanya tahu makan, tengok movie, game. Saya penat. Penat emosi saya. Kadang saya rasa ni dah macam orang gaji. Penat di office tak hilang, tambah penat dirumah.

Bila saya suarakan kepada suami pasal sikap anak anak dia dan minta dia nasihatkan anak dia, dia hanya cakap,

“Sayang kena main peranan, abang dah malas cakap diaorang dah besar dah reti fikir”..

Boleh dikatakan hubungan kami suami isteri ni ok. Tapi bila bergaduh puncanya 99% kerana anak anak tiri.

Suami seorang ayah yang bertanggugjawab. Walau gaji suami hanya RM1500 sebulan, dia akan agih agihkan duit belanja, duit bas, duit belanja dapur..

Tidak dinafikan saya ada juga membantu dari segi kewangan. Kereta, utiliti, yuran bulan anak saya, semua saya bayar sendiri sebab tak nak bebankan suami.

Apa yang saya geram, bekas isteri seolah olah brainwash anak anaknya. Untuk makluman, anak anak tiri akan ke rumah mak mereka selang 2 minggu sekali. Dan setiap kali balik dari rumah maknya, mesti perangai baru dapat.

Pernah saya suarakan dekat anak tiri bongsu (yang kini form 4) berkenaan duit belanja sekolah tiap kali balik dari rumah maknya, dia cakap maknya tak pernah bagi duit belanja sebab mak cakap bagi belanja sekolah kat anak bukan tanggungjawab mak, tapi tanggungjawab ayah..

Bekas isteri suami 100% serahkan tanggungjawab anak kepada suami saya walau dia tahu gaji suami saya tak seberapa. (bekas isteri suami pernah berkahwin di Thai dan menjadi isteri kedua sebelum dicerraikan selepas 5 bulan berkahwin)

Saya tak pernah menghalang suami menjalankan tanggungjawab kepada anak anak sehingga keperluan anak kandung saya kebanyakannya saya guna duit saya sendiri sebab saya tahu gaji suami saya tak seberapa.

Ekoran macam macam yang saya hadapi, saya pernah suarakan untuk pindah rumah. Tinggal berdua dengan anak kandung saya dan suami tinggal dengan anak anak tiri saya..

Suami izinkan dengan syarat kena bawa anak anak tiri saya sekali. Saya dah explain banyak kali yang saya stress tinggal dengan anak anak tiri. Tapi suami tetap dengan pendirian. Akhirnya saya mengalah dan terus tinggal dengan anak anak tiri..

Untuk pengetahuan, suami pernah berbincang dengan bekas isteri untuk gilir gilir jaga anak mereka. Tapi bekas isteri taknak jaga dengan alasan anak anak tanggungjawab suami dan siap cakap,

“Takkan nak jaga anak baru je..” (ditujukan kepada anak). Ketika perbincangan, saya ada sekali.

Boleh dikatakan hidup saya tak ada privacy.. Berjalan/ bercuti kemana mana mesti bawa anak anak tiri dan segala kos hotel, makan minum semua saya yang tanggung.

Sebab kalau saya tak nak keluar duit, suami tak nak ikut bercuti. Saya nak suami ada dengan saya disaat saya bergembira..

Saya kini dalam proses menunggu kelulusan loan rumah atas nama saya. Mohon semua doakan loan saya lulus dan saya dapat keluar dari rumah ni dengan alasan yang kukuh.

Apa pendapat anda?

Leave a Reply

Your email address will not be published.